DJUR-GYMPA – Ett BARN-GYMNASTIK-Program För Rörelse, Lek och Glädje
Vårt DJUR-GYMPA-program är utformat för att ge barn en perfekt kombination av rörelse, lek och avslappning under 50 minuter. Det är en tid som är lagom för att hålla barnens fokus och skapa en positiv och energifylld upplevelse.
Programmet erbjuder ett färdigt upplägg med flexibla delar som ni kan anpassa efter era behov och den plats ni har tillgänglig – oavsett om det är i en gympasal, utomhus eller hemma. Det viktigaste är inte att allt är perfekt, utan att det blir av.
Nedan är ett förslag på hur ni kan fördela tiden under ett pass:
- Välkommen: ca 5 minuter.
- Exempel – Hälsa alla barn välkomna genom att rulla igelkott.
- Uppvärmning: ca 5 minuter.
- Exempel – Värm upp tillsammans genom att vända aktivitetskort.
- Hinderbana: ca 25 minuter.
- Exempel – Inspireras av våra hinderbanestationer och bygg en anpassad hinderbana som barnen kan spring runt i.
- Lek: ca 10 minuter.
- Exempel – Låt barnen hitta djur-ungar på hinderbanan och ta hem de till rätt mamma.
- Massage: ca 5 minuter.
- Exempel – Varva ner tillsammans med vår anpassade massage-saga.
Ert Program, Era Regler
Hos oss bestämmer ni hur DJUR-GYMPA ska se ut. Följ vårt färdiga upplägg eller anpassa programmet efter era egna idéer. Det är ert program – gör det till ert eget.
DJUR-GYMPA handlar om att sprida rörelseglädje och kreativitet – på ert sätt.
Fem Delar Som Gör Gymnastik Med Barn Roligt och Engagerande
Djurens Hälsningscirkel
Vi inleder varje pass med en välkomnande aktivitet där barnen får säga sina namn och känna sig inkluderade.
Hoppa In i Djurvärlden
Uppvärmningen låter barnen hoppa, krypa och dansa som sina favoritdjur. Övningar som "Hoppa som grodan" och "Balansera som en flamingo" gör det både roligt och engagerande. Det är ett perfekt sätt att väcka kroppen och skapa energi inför resten av passet.
Djurens Äventyrsbana
Huvuddelen av programmet är vår hinderbana, där barnen tränar motorik och balans medan de tar sig igenom en bana inspirerad av djurens rörelser. Barnen kan exempelvis svinga i lianer som en apa, krypa som en mask eller rulla som en igelkott.
Djurbus och Rörelse
Efter hinderbanan är det dags för lekfulla aktiviteter där barnen får använda sin kreativitet. Med lekar som "Hitta djurungarna" blir det en stund fylld av skratt och glädje. Våra lekkort ger inspiration till ännu fler lekar, där barnen får röra sig och samarbeta i en trygg och lekfull miljö.
Djurens Lugna Stund
Vi avslutar med en lugnande stund där barnen får varva ner och slappna av. Massageövningar inspirerade av djurens rörelser, som "Spindelns promenad" och "Krabbans nyp" och avkopplande musik hjälper barnen att landa efter den aktiva delen av passet. Det skapar en harmonisk avslutning som barnen verkligen uppskattar.